Thursday, February 17, 2011

Cakap Siang Pandang Pandang Cakap Malam Dengar Dengar (Siri 3)

Sebelum ni  saya ada share my experience ttg topic ni. Memang topic ni menarik sebab tu i dah tulis sampai siri 3 ni.
Kalau difikir fikirkan memang selalu kita ni terlepas cakap bila sebut pasal seseorang. Bak kata pepatah "terlajak perahu boleh diundur terlajak kata padah akibatnya". Jadi kadang kadang tu dalam mengeluh atau mengata seseorang tgk le line clear. Memang akan menghiris perasaan hati seseorang kalau kita bercakap ttg hal mereka. Sebelum pikir hati orang kita cuba pikir hati kita, kalau kita dengar orang mengata ttg kita terasa tak, ha sama juga kalau orang terdengar kita bercakap pasal mereka.

Ok di bawah ini ada beberapa perkara dan tempat yang selalu orang tersilap(ketahuan) sampai orang yang dikata boleh terdengar atau dapat dengar dari orang lain.

1) Bila tgh mengeluh pasal seseorang bercakap kat bilik air ( sebelum nak bercakap tu tgk le pintu bilik air tu , ada tak orang) . Bukan apa kadang kadang dia ada di dalam bilik air tu atau kawan dia ada kat bilik air tu)
2) Kalau nak bercakap pasal seseorang make sure handphone tu lockkan keypadnya. Bukan apa kdg2 bila kita tgh bercakap tiba tiba kita tertekan phone kita tak sedar dan dgn kuasa tuhan , no yg kita dail tu nombor orang yg kita tgh cakap, ha ha ha  ha ha, tak pasal pasal dia dengar apa kita cakap.
3)Bila naik lif jgn cakap sebarang, mgkin kita syok bercakap tanpa sedar dia mgkin ada kat depan kita, maklum le ramai orang dlm lif , atau ada kawan dia kat dlm lif tu, dok dengar je kita tgh mengata. Ha ha ha
4) Bila tgh makan ramai ramai kat cafe ke kat restoran ke , jgn cakap kuat2 kadang kadang kita tak sedar kat meja sebelah tu kawan dia ke, sedara dia ke, kan dah haru , kena lagi dahsyat rupanya dia ada kat situ. Ish Ishh naya, naya.
5) Kalau nak im atau fb jgn tersalah taip, nak taip kat orang lain pasal perangai sesorang rupanya terbagi kat orang yg kita tgh mengata tu, ha ha  kan dah naya tu.

Saya rasa pembaca semua mesti ada kenangan tersendiri mengenai situasi ni, maklum le kita ni manusi bukan sempurna sangat. Kadang2 tanpa kita sedar kita dah melukai hati orang dgn kesilapan kita dan kekhilafan kita bila berbicara. Topic ni sebagai renungan je. Yang Baik dijadikan teladan yang buruk dijadikan sempadan.

Ok kita akan berbicara lagi di coretan akan datang.
Salam, sayonara . adios dan nyeh nyeh nyeh je.


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...