Monday, February 14, 2011

Cakap Siang Pandang Pandang Cakap Malam Dengar Dengar (Siri 2)

Cakap Siang Pandang Pandang Cakap Malam Dengar Dengar (Siri 2)

Ok dalam siri 1 saya dah terangkan apa maksud topic ni dan situasi situasi yang berlaku bila kita tgh mengata seseorang. Jadi saya pernah bagitau ingin bercerita pengalaman saya dalam topic ini.

Sebagai tenaga pengajar adakalanya kita bercakap dengan penuh bersemangat dan tanpa sedar kadang kadang bercakap tak berlapis. So as a professional tenaga pengajar, saya pun datang le mengajar dgn berkobar kobar. Maklumle orang komunikasi massa ni kalau bercakap tak sedar dah berjam jam cakap. So dlm mengajar tu i pun bercakap le benda yg mengundang ketawa student maklumle tambah element humour sikit baru kelas bersemangat sikit. Tah macamna saya pun cakap" amacam romantik tak saya macam pelakon nama ...tut" ( tak boleh bagitau nama sebenar berdasarkan dasar profesional). Tiba tiba dari kelas ketawa lepas tu tiba tiba bila i mention nama tu terus satu kelas senyap. Pelik pulak, lalu i still mention ayat tadi, tapi satu kelas senyap je.
Emmm something fishy i fikir. Lepas tu i terus mengajar je le. Tgh mengajar tu i pun suruh le student buat group discussion. So lepas tu satu student kat barisan depan bagitau i pelan pelan, "Sir kalau sir nak tahu anak pelakon tu ada dlm kelas ni" Adoiii hampir tersembor bila dengar cakap student tu. Ha h ah ah ha  ha pembaca semua itulah orang kata cakap siang pandang pandang cakap malam dengar dengar , maksudnya jgn terlalu lepas bila kita bercakap sebab kita tak tau sape yg ada dlm ramai ramai kita bercakap tu. Pehhhh, memang agak memalukan dan kelakar bila ingat memori ni.

So pembaca sekalian next time bila u nak cakap apa fikir berulang kali maklum le kadang kadang dunia ni kecik, kadang kadang orang yg kita mention tu mungkin anak dia, adik beradik dia, sedara mara dia ada kat situ, h a ha ha ha ha . Siri 3 saya akan mention ttg perkara perkara dan tempat -tempat yg tak boleh kita buat kalau tgh bercakap atau senang kata tgh mengata ttg seseorang

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...